Station Lansingerland-Zoetermeer

A12, Zoetermeer, Nederland

Meestal geeft de stedelijke context richting aan het architectonisch ontwerp. Niet bij station Lansingerland-Zoetermeer. Hier moet het ontwerp richting gaan geven aan de context. Het station ligt net buiten Zoetermeer, aan de spoorlijn Gouda-Den Haag die parallel loopt aan de snelweg A12. Het station vormt het hart van het knooppunt van spoorlijn, buslijnen, Randstadrail, fietspad en snelweg.

LAAN OP HOOGTE – Station Lansingerland-Zoetermeer bestaat uit een groen viaduct van ruim 40 meter breed en 190 meter lang. Het brugdek functioneert als lightrail-halte en als traverse voor voetgangers en fietsers. Het is in de omgeving van Den Haag en Zoetermeer niet ongebruikelijk dat de lightrail door een lommerrijke laan rijdt. De brug sluit daar op aan met de beplanting van bomen, hagen en gras. De hekwerken rond het dek zijn uitgevoerd in een haarscherp takkenpatroon van hoge-sterkte beton, dat speciaal voor dit project is ontwikkeld.

PUBLIC TRANSPORT HUB – Royale trappen, een hellingbaan en liften verbinden de verhoogde laan en het daaronder gelegen station op een soepele manier met de omgeving. De wachtruimtes zijn hoog, met veel daglicht. Het houten plafond met verspringende LED-verlichting geeft de wachtruimten een warme uitstraling. Vergeleken met andere regionale treinstations heeft station Lansingerland-Zoetermeer een uitzonderlijk hoog afwerkingsniveau. De heldere lijnen en doorzichten zorgen ervoor dat gebruikers snel en op een logische manier hun bestemmingen kunnen bereiken.

FUTUREPROOF – Er is in het ontwerp rekening gehouden met uitbreiding en groei. Het station is voorbereid op de komst van een kiosk en er is ruimte gereserveerd voor de uitbreiding van het aantal treinsporen en een verbreding van de A12. Tevens is het mogelijk om de lightrail, die hier nu een eindhalte heeft, in de toekomst door te trekken naar Rotterdam. Dan kan ook het fietspad als een groene laan over de brug worden voortgezet.